De 8-jarige YouTuber Ryan Kaji van het kanaal Ryan ToysReview heeft bijna 20 miljoen euro binnengehaald in een jaar tijd. Dat maakt hem de best verdienende YouTuber van de wereld, meldt zakenblad Forbes.
Op zijn kanaal reviewt Kaji speelgoed. De internetster heeft maar liefst 22 miljoen volgers op YouTube. Maar hij verdient ook goed aan de samenwerking met het bedrijf Pocket.Watch, dat gespecialiseerd is in entertainment voor kinderen. Hierdoor heeft Ryan sponsordeals kunnen afsluiten voor onder meer tandenborstelmerk Colgate.
Het YouTube-kanaal van Ryan Kaji wordt gerund door de hele familie. Met ‘Ryan ToysReview’ wist de familie tussen medio 2017 en medio 2018 omgerekend bijna 20 miljoen euro aan inkomsten te genereren, aldus Forbes. Dat is bijna 10 miljoen euro méér vergeleken met een jaar eerder.
De ruwe schatting van bijna 20 miljoen euro plaatst Ryan ToysReview net boven de controversiële YouTube-ster Jake Paul (die iets meer dan 19 miljoen euro in een jaar verdiende).
YouTube-ster Ryan Kaji heeft lucratief imperium
Ryan ToysReview begon in 2015 met het posten van unboxing-video’s die zo’n vijf minuten lang waren met Ryan als presentator. Toen het kanaal begon te groeien en de abonnees en views flink toenamen, werd de familie Kaji benaderd Semaphore, een marketingbureau dat zich richt op influencers op sociale media.
Semaphore overtuigde de vader van Ryan ervan dat het marketingbureau de familie kon helpen om Ryans ToysReview op een gestructureerde manier te laten groeien. Inmiddels is Ryan ToysReview veel meer dan een YouTube-kanaal. Met tandenborstels en een eigen televisieshow is het merk Ryan ToysReview, onder de naam Ryan's World, uitgebouwd tot een lucratief imperium.
Daarbij heeft het kinderentertainmentbedrijf Pocket.Watch Ryan en zijn familie ook flink geholpen. Dat bedrijf zorgde ervoor dat Ryan's World in aanraking kwam met grote merken als Colgate, Nickelodeon, Bonkers Toys, Roku en Walmart.
Nederlandse YouTubers
Ook in Nederland wordt er flink verdiend aan YouTube. Het grootste Nederlandstalige YouTube-kanaal is van de 26-jarige Enzo Knol, die vlogt over zijn eigen leven. Hij heeft zo'n 2,26 miljoen abonnees. Op een ander van kanaal van hem zet hij gamevideo's. Knol is inmiddels miljonair.
Het populaire StukTV, dat werd opgericht door Giel de Winter, Stefan Jurriens en Thomas van der Vlugt, is vorig jaar in handen is gekomen van John de Mol. Het kanaal heeft inmiddels 2,25 miljoen abonnees. Giel de Winter zei over de deal dat hij hierdoor geen miljonair is geworden. Naar schatting wordt er minimaal 300.000 euro per jaar verdiend met het YouTube-kanaal.
Ook Nikki de Jager (25) doet het goed met haar internationale kanaal NikkieTutorials waarin ze uitlegt hoe je make-up het beste kan aanbrengen. In tien jaar tijd groeide ze uit tot een fenomeen en inmiddels is ze een van de belangrijkste beautyinfluencers. Haar kanaal heeft 12,2 miljoen abonnees. De Jager heeft een PR-waarde van miljoenen.